Yedinci Koğuştaki İyi Adamlar

Hasan TÜLÜCEOĞLU

25-11-2019 09:13

“Yedinci Koğuştaki Mucize” Türk sinemasının yeni yapıtlarından biri olarak vizyonda. Dizi oyuncularının tanınırlığı ve bunun getirdiği merak olarak film ayrı bir ilgi görüyor; dolayısıyla seyirciyi sinemaya çekiyor. Bu sebepten çocukların çekim atmosferinde kendimi sinema salonunda buluverdim.

Hakkında bilgi sahibi olmadan; fragmanı izlemeden seyretmek sinemanın tadına daha iyi vardırıyor insanı.           

Film genç bir kadının televizyondan Türkiye'de idamın kaldırıldığı haberini dinlemekle başlıyor. Bunun çağrışımıyla geçmişte yaşananlar asıl film olarak işleniyor ve baştaki sahneye geri dönülerek sinema bitiyor. Bu klasik basit bir kurgu ancak filmde yoğun duygusallığın işlenmesi bunu pek farkettirmiyor.

12 Eylül'ün sert darbe sürecinde bir sıkıyönetim komutanının kızının ölümüyle önyargılı olarak suçladığı tabir caizse bir yarım akıllı babanın usulsüz ve kanunsuz olarak idama götürülmesi; ailenin babaya ulaşmada; onun suçsuzluğunu ispatlamada çaresizlikleri filmin esas hikayesidir.

Sinema takipçilerince ifade edildiği üzere maalesef bu film işlenen hikaye ve sahneler olarak Güney Kore yapımı “Miracle in Cell No.7'”den uyarlanmıştır. Böyle olmakla birlikte o yine de nev'i şahsına münhasır bir Türk sineması eseridir. Burada her alanda özgün ve evrensel eserler verebilmiş sanatçılar; edebyatçılar; düşünürler yetiştiremeyişimiz gerçeğine dikkat çekmek isterim.

Zamanın gerçekliği, mekan ve dekor olarak çok güzel yansıtılmış. Bizce filmin en başarılı yönü burada. Oyuncuların performansı oldukça iyi. Baba Mehmet'i canlandıran Aras Bulut İynemli küçük bir kaç an rolünden uzaklaşıyor gibi olmakla birlikte öyle bir babayı oynamakta gerçekten başarılı. Ana karakterlerden küçük kız rolündeki Nisa Sofiya Aksungur tatlı güzel sevimli ve rolünde bire bir gerçekçi. Oyuncular, sinema emekçilerinin oyunculukları harika.

12 Eylül darbe dönemi, sahne ve yapılan uygulamalar olarak güzel yansıtılmış. Askeri baskı dönemi başlangıçtaki piknik sahnesiyle bile güzel yansıtılmış. O dönem hapishane gerçekleri, en alt kademeden üstlerce uygulanan basitinden en ağırına işkence gerçekleri ile o askeri baskı döneminde bile işleyen mafya benzeri uygulamalar güzel işlenmiş.

Suçsuz olarak idama mahkum edilen baba, onun kızına olan sevgisi, oğlunun suçsuzluğunu anlatamayıp çaresiz kalan yaşlı bir anne, olup bitenleri az çok anlayıp babasını kurtarmaya çalışan küçük bir kız çocuğu ve onların bu süreçte çaresizlikleri film boyu işlenmekte. Söz konusu haksızlık ve çaresizlik olunca film boyu yoğun bir duygusal anlatım. ÇLÇ mevcut. Bu sahneler herkesi etkiliyor ve ağlamamanız imkansız gibi.

Masum babayla birlikte yedinci koğuştaki filmde vurgu yapıldığı üzere tutsak kader mahkumları da anlatılır. Her biri anlık öfke, toplumca yanlış yönlendirme etkisiyle kendilerini yedinci koğuşta bulmuşlardır. Esas ve öz itibarıyla hepsi iyi insanlardır. Yarım akıllı babanın masumluğunu anladıklarında el birliğiyle onun suçsuzluğunu bulundukları konumda ispata çalışarak idamdan kurtarmak isterler. Küçük kızın “siz kötü adamlar mısınız?” sorusuna karşı esasta iyi adamlar olduklarını göstermeye çalışırlar.

Babaanne torununa eksik olan babasını  hiçbir zaman eksik ve kusurlu olarak göstermez. Torununa itiraf olarak “senin baban iyi adamdır” der.

Koğuştaki mahkumlar, askerler, görevliler ve yetkililerle bir Türk toplum profili çizilmeye çalışılır. Yetkisini kötüye kullanan üst düzey komutandan arada çaresiz kalan yüzbaşıya, yaşadığı zamanı iyi takip eden vicdanlı ve gerçekleri sezip gören hapishane müdürüne, toplum baskısıyla masum kızını öldüren vicdan azabı çeken babaya, yine duygularının ve toplumun gazına uğrayan din adamının karakterize edildiği dindar mahkuma, dışarda aç kalmaktansa sığınacak yuva olarak hapishaneyi tercih eden mahkuma, çevre ve şartların etkisiyle yankesiciliği alışkanlık haline getirmiş aşırıcı mahkuma, içerde olduğu gibi dışarda da bir çeşit mafyayı temsil eden koğuşun reisi mahkuma, adaletsizliği yapandan haksızlığa uğramış mazlum insanlara kadar görevlisinden kader mahkumlarına hapishane ile bir toplum bir zaman kesitiyle ifade edilmeye çalışılır. Hapishanedeki bir dizi kader mahkumu esasta iyi insanlardır. Yaptıkları fedakarlık ve esasta kabul edilemeyecek planlarıyla ruhen ölmüş kızının katili babayı feda ederek görevlilerin de yardımıyla masun babayı kurtarırlar. Ferdi olarak hataları kusurları hatta canilikleri olmakla birlikte bir araya geldiklerinde topluluk olarak kötülüğe yönelemezler; mayalarındaki iyilik onları iyi olana götürür.

Türk sinemasının yıllardır önyargılı olarak olumsuz, hatalı ve eksik olarak anlattığı din adamı tiplemesi burada bayağı bir olumluya dönmüş. Keza kullanılan dini içerik ve ifadelerde de aynı minvalde müspet yaklaşımlar söz konusu.

Bir dönem ordumuzda yaşandığı varsayılan üst düzey bir askeri görevlinin yetkilerini hırsı bencilliği ve kininin esiri olarak masum bir askeri öldürecek ve suçsuz yarım akıllı bir masumu idama mahkum ettirecek kadar kötüye kullanımının anlatılması gerçekten etkileyici ve düşündürücü.

Bazı küçük eksiklere rağmen gerçekten izlenmeye değer bir sinema. İzlenmesini ısrarla tavsiye ederim.

Hasan TÜLÜCEOĞLU    

DİĞER YAZILARI Hükme Akıl Erdirmek 01-01-1970 03:00 Alternatif Bilim Farklı Teknoloji 01-01-1970 03:00 Gelişmişlik Sorunumuz 01-01-1970 03:00 İslamcıların Statükoculuğu! 01-01-1970 03:00 Pozitivizm Ve Dindarlar 01-01-1970 03:00 Garplılaşma Ve Dindarlar 01-01-1970 03:00 Garp Yolu 01-01-1970 03:00 Bir Römork Buğday Bir Vida Ederken 01-01-1970 03:00 Toplum Veri Tabanı 01-01-1970 03:00 Batılılaşma Sendromu 01-01-1970 03:00 Hz. Ömer, Hz. Muaviye ile sekülerliğe yol mu verdi? 01-01-1970 03:00 Batılılaşmada Mündemiç Din Karşıtlığı 01-01-1970 03:00 İsrail Ve Bitmeyen Filistin Dramı 01-01-1970 03:00 Güncelleme Ve Müceddid 01-01-1970 03:00 İslamcıların Etkensizliği 01-01-1970 03:00 İki Cenahın da Karşıt Olduğu Sultan 01-01-1970 03:00 Firavun’un İmanı 01-01-1970 03:00 Teknoloji Ve Farkındalık 01-01-1970 03:00 Hz. Süleyman’ınki bir sevda mıydı? 01-01-1970 03:00 Teknoloji Ve Benlik 01-01-1970 03:00 İlahi Kelam’la Seküleri Hedeflemek 01-01-1970 03:00 İslam Oluştan Günümüze Değişen Hassasiyetler 01-01-1970 03:00 ‘Patron Bebek’te Masum Sakıncalar 01-01-1970 03:00 Allah’ın Sözünü İşittiği Kadın 01-01-1970 03:00 Karun’a Öykünenler 01-01-1970 03:00 Doctor Strange’de Öngörülen Spiritüel Dünya 01-01-1970 03:00 Sünni İslam İle Yahudilik Ve Hıristiyanlık Perspektifinde “Hz. Muhammed allah’ın elçisi” 01-01-1970 03:00 Karınca’nın Nidası 01-01-1970 03:00 Kral’ın Rüyası 01-01-1970 03:00 Ellerini Kesen Kadınlar 01-01-1970 03:00 İslamcıların Kültürelsizliği 01-01-1970 03:00