https://www.akasyam.com/files/uploads/user/-82f2eb507f.png
Ahmet DÜZGÜN

Bakış ve görüş

18-03-2019 10:15

Çoğu insan fidan dikmeyi çok sever. Kimi de o büyüyen ağaçta ki meyveyi seyretmeyi veya yemeyi. Ama Hakikatte iş başkadır. Kıyasla şu fidandan yani ağaçtan maksad meyvedir. Şu meyveden maksad ise aslında lezzettir. Elmanın tarifi bir şekli var ama şu lezzetin tarifi bir şekli yok! Bir birine zıt. Bu lezzet pek dile söze gelmez kimse bu konuya da değinmez. Halbuki en önemli kısmı yani hassa burasıdır. Bu konu öyle hassas ki, bize hem çok yakındır hem de çok uzak..! Hem faydalıdır hem tuzak.

Şu arazlar da cevher saklıdır. Yani topraktan gelişen büyüyen her varlıkta bir tarif edilemez çok cevherler var.Hepside gel beni ara bul anla demek ister. Zati arazdan maksad cevheri bulmaktır anlamaktır. İşte insanın marifeti yani bakışı görüşü burada başlar.

Aslında elmadan maksad elmanın lezzetidir. Yani elmanın, rengi şekli ağacı dalı ise teferruatıdır. Bizi hep meşgul eden taraf bu teferruat yönüdür. Ama nedense insan lezzet tarafına bakmaz düşünmez yönelmez.. Tadını alır geçer. Halbuki bu tadın içinde yani dahası ötesi bu cevherde nice işler saklı özetle katlı katlıdır. Bu katlar da birbirinden ve çoğu gözden saklıdır. Hakkın diledikleri müstesna..

Varlıkta gördüğümüz hakikatlerin çoğu yani cevheri bu teferruat kalıbların da saklıdır.Cevherlerin bu madde kalıblarından başka kalıblarda vardır. Özetle maksadı çevreleyen kalıblar maddi yönden olabildiği gibi manevi yönden de mevcuttur. Öyle ki sırra değin sonsuzdur bu kalıblar. Cevher asıldır ama şu arazları arizi..

Dünya pazarında uykuda olan istek ve arzular uyandığında  gözü 
sağa sola ilişir, insanı elmaya doğru çeker. Gider de insan elma alır yer..! Dünyadaki bütün alışverişler buna benzer.. Taneye koşan bir kuş misali gibidir insan..

Elmayı tarif edebilir görebilir, gösterebilirsin, yahut anlatabilirsin ama mesele bu değil.. Hiç Kimse elmanın lezzetini bir türlü göremez göstermez anlatamaz. Bunun gibi. Milyon kelimelerle tarife kalka insan yazsa yine de bu mümkün değil tarif edemez insan...

Bu lezzet öyle tarif edilebilecek şeylerden değil zira.. Kimse bu lezzeti tadı eline alamaz, teraziye koyamaz kilosunu gramını bilemez.. Çünkü lezzet latiftir gözle görülemez. Onun değeri gramı kilosu ile değil, derece ve fazileti iledir. Bu böyle olduğu halde lezzeti nasıl inkar eder insan mümkün mü bu.. tabi ki değil.. Lezzet vardır ama gösteremezsin..

Şu elma örneğinden  maksad şudur; insanın bakışı bu lezzet tarafından olursa hayata ve varlığa böyle bakarsa şiar edinirse, bu cihetten meseleleri anlarsa, o insana hakikati anlamaya istidadı olan bir akıl ve göz verilmiş demektir. İşte düşünürse insan yani aklederse nimetlerde saklı olanı görür. Anlar.. 

Ama gel gör ki, biz elmayı lezzeti için yeriz ama hep aklımızda şekli ve kalıbı vardır hep onu hatırlarız. Kiminin aklı  bu elmanın şekline kapılır meyveden başlayarak daldan, ağaca oradan toprağa kadar gider bakar. Kiminin aklı da  lezzetinden başlayarak başka tarafa gider.

İşte bütün işlerdeki bakış ve görüş burada ikiye ayrılır. Bir bakış vardır bu ikisin başladığı yerde kalır.. Diğeri ise burada karar kılmaz ve kalmaz. Burada kalmayan ve karar kılmayan bakıştan bir örnek gerekirse, mukayyet zaman şu elmaya verilen ancak tarifi edilemeyen lezzetin ve tadın Hak tarafından bir nimet olduğunu bilmek inanmaktır. Özetle bu elmanın lezzeti onun canıdır. Diğer bir kıyasla bedende can neyse elmada lezzette onu gibidir.

Şimdi daha öte bir anlayış ve görüşle elmanın lezzeti canıdır ötesinde canı ise şükürdür. O şükür ise, şükrün sonsuz madenindendir ve madeninde ebedidir. Yüce bir emirle gelir ve gider. Yeryüzündeki bütün bu nimetler şükrün kalıblaşmış halidir. Bu yüzden nimetlere, mahmudeler de denir.! Bu nimetin canı yani şükrü bizi alır gerçek bilgiye götürür. Zira bu nimet Hakkın ayetlerindendir.

Bizi elmaya çeken ve sevdiren aslında onun lezzetidir. Ama biz bunu görmeyiz elmayı görür şeklini düşünür eksik yani nakıs bir bakışla onu biliriz. Canımız elma çeker. Yahut ayvayı çeker de öylece ayvayı yeriz! Şimdi sırasıyla dünyada lezzet aldığımız almadığımız ne varsa hepsini say dur sonrada düşün. Sonra meselelere böyle bak.

Aslında herhangi bir şeyi güzel ya da kötü gösteren, tatlı ya da acı gösteren ise onun manasıdır. Tatmadıkça bilemez insan. İki adet yeşilbiber düşünün ikisi de aynı renkte ama biri acı diğeri tatlı. Tattığında anlar insan. Ama görüldü ya işte aldatıcı görüşe örnekte buna benzer.

Mukayyet bir zaman bu cüzi manayı yani lezzeti kalıbın içinde saklarlar. Şekildeki bu güzellik çok kısa bir aldatmaca yaman bir ferzin benddir yani şaşırtmaca.. Bunlar varlıklara arizi olarak verilirler. Yani arizi sıfatların içinde hakiki sıfatların numuneleri saklıdır.. Kıyas götürmez ama acizane gerçeği  anlamaya başlamak böle bir şey gibi .. 

Özetle.. Dünyanın görünüşü ve dünya anlayışı, aslında göründüğü gibi değildir. Tam aksine ve tersinedir. Aksi ve tersine bakış anlayış insanda bir göz olduğu zaman, hadiselerin aslını anlar bilir insan.

Dünyada nimete dalarsa insan gaflet bulur, şükrüne dalarsa ahiret aleminde can bulur elde eder oda onun sonsuz varlığı yani hakikatte malı mülkü olur gibi... Bütün işlerin görünüşlerinin aslı varlık aleminde böyledir. Mana alemindeki akside buna benzer. Yahut başka misilleridir. Aslın ardında da başka bir aslı var ta ki sırra değin.. Ama insan bundan aciz ..Bir lezzeti, yani tatlıyı acıyı ekşiyi, bir kalıba koymak Yaratıcının sanatıdır. Hakkın işi ve sonsuz kudretidir.

Lezzeti saklamak için suret ve şekil var edilmiştir. Teferruatı tohumla yahut bir fidanla başlamış sonra ağaç olmuş, ağaçlardan, dallar meydana getirmiş dallarından da yapraklar o yapraklar ardında da meyveyi vermiştir. Meğer bütün bu işler ve sanat o maksadı yani o lezzeti gizlemek içinmiş gördün n anladın ya. İşte sır insana o kadar uzak değil ama bu kadarda yakın değilmiş..!

Şimdi insan bu dünya gözü yani anlayışı ile kısaca yerden havaya doğru meseleye bakarsa tabi ki önce tohumdan başlar sonra ağacı sonra dalı sonra yaprakları nihayetinde meyveyi, bulur görür.. Bu cüzi aklın görüşüdür. Herkeste mevcut olan akıl gibi..

İnanan İnsanın bir başka farklı bakışı daha var ki, bu bakış görüş, yerden değil yücelerdendir. Aslı Hakkın nurundandır. Ve hep yüceleri arar. Yüce bakışın aslı ise nurdur. Bu nurdan insana yansıyanı bakış görüş ise o nurun gölgesidir.

Buraya varlık alemine akseden ise sadece o lezzetin cüzi bir gölgesidir bunu öyle bil.. hakiki lezzetin gölgesinin dünyadaki gölge lezzeti buysa aslını bir düşün.. tabi ki tarifi imkansız... O nurun gölgesi olan şu tabiat güneşinden dünyaya akseden şu ışıkta buysa bu şekildeyse artık gerisini sen hayal et tefekkür et. Ama tasavvur etme. Zira orada yani bahiste dur emri var.. Yüce Allah yerlerin ve göklerin nurudur.

Yüce olan bakış ve görüşün yeri havadan görünen bir bakış değildir. Onun yeri yoktur. Yeri tarif edilmez o bir bilgiden ve alemdendir.. O da sırrın hikmetinden lezzetine, lezzetinden büründüğü kalıba sonra toprağa doğru yani gölgeye doğru bir bakıştır, görüştür. Dünya ehlinin çoğu ise hakikatin aksine gölge bakışla bakan ve kalan yaşayan insan gibidir.

Rabbimiz hepimizin görüşünü, irfanını imanını ziyadeleştirsin. Kusurlarımızı hatalarımızı günahlarımızı bağışlasın gazab etmesin.. Hilmiyle muamele etsin. Merhametiyle muamele etsin. Kafirlere zalimlere karşı bizi muzaffer kılsın. Amin

Ahmet DÜZGÜN

Neler Söylendi?

DİĞER YAZILARI Akıllı Yolcuya Notlar Büyük Resmi Görmek İlkeli Duruş Emeklilerin Zammına Farklı Bakış Çarşambada Sandığa Gelmeyen Seçmen İstikamet Sahiblerinin Yolu Tefrika Ak Partiye Navtex İlan Etmek Biz Dönmeyiz Yolumuzdan Kim Dönerse Dönsün Bağımsız Adaylar Hakkında Dar Anlayış Ahde Vefana Ne Oldu İhtiyaç ve İnanç Sosyal Medya ve Modern Selefilik İnsanlık Gazzede Sıkıştı Berrak Göze ve Görüş'e Sahib Olmak Hatırlamak ve Hatırlatmak Ahmaklık İlleti ve Seba Kavmi İnananlar orta yolda birleşir Tarafını Seçmelisin Dünya İhtiyaçlarımız Putlaşmasın Sen Önce Kendi Yüzünü Gör Hz Mevlanaya Göre Görüş Sahibi Olmak-2 Hz Mevlana'ya Göre Görüş Sahibi Olmak Nacizane Tefekkürhane Duygu Kalpazanları Hz Mevlânâ Celâleddîn-İ Rûmî hikmet dolu sözler Piyasada Şok Etkisi Yapacak Bir Ücret Tespiti Elzemdir Cumhur Abi Kısmet Görenedir Fikir ve Düşüncelerimizin Doğduğu Yer Milli öngörü ve veri bankacılığı sistemi Şehvet Sarhoşluğu İnsan Noksanını Tamamlayan Varlıktır İnsanın İhtiyaç Anlayışı Seviyesiz Ortamlardan Kaçmak İyilikle Anmak ve Anılmak Dalgınlık ve Dirilik Alemi Uyutan Bilgi İle Uyandıran Bilgi Aczimizi Bilmek Hayvanlar boğazdan insan kulakdan beslenir İnsan-I Gafil Ve İnsan-I Kamil Dünyada İkinci Kez Doğmak Yem Ve Tuzak Akıl Ve Ziya Akıllıların düşmanlığı cahillere iyiliktir! Hz Mevlana Nın 748 Vuslat Yıl Dönümü Ahmaklığın Karanlığı Labirentteki Peyniri Bulmak Akıl ihtiyarı ve vücud ihtiyarı nı anlamak! Mustafa Tatcı Hocamızın Yunus Emre Gayretini Anlamak! His Nuru İle Hak Nuru Ey hüznüm! Nedir senin derdin 15 Temmuzun Gerçek Ve Sahte Kahramanları Mustafa Tatcı Hocamızı Tanımak Mesnevî' den Kısa Notlar Ve Açıklamalar – 1 Eşyalar da Konuşur Lokma’dan Lokman’a İnsanın Hakiki Sermayesi Yokluktur! Hakiki Hayal İle Sahte Hayal! Para Kazanmak Ya Da Gönül Kazanmak Odaklanmak Toprak Sofrasından Gayb Sofrasına Ten Şişmanlığı İle Gönül Şişmanlığı Huzur ve Hazret Hakkında Aklın Başa Gelmesi! Biraz da Canımızı Tanıyalım İnsaflı Olmak Anlayış Ve Ayırd Ediş Kabiliyeti- 2 Ayırd Ediş Ve Anlayış Kabiliyeti -1 Varlık Ve Yokluğu Anlamak Anlamlarımız Duramıyor ve Dinlemez! Akıllı Akıl İle Akılsız Akıl Hep İçimizdeki Öküz Yüzünden Anadolu İrfanı Ve Hz Harakani K.S - 2 Ödünç Bir Hayatımız Var İlahi Akıl İle İnsani Akıl Anadolu İrfanı Ve Ebul Hasan El Harakani Ks Yi Tanımak Savaş Türklerin İşidir! Bedenin Duyguları Ve Ruhun Duyguları! Dürüstlük Kazanır Cennette Hayal Tablonuz Olsun Yol Gulyabanileri İnayet Ve İhsan Beklemek Beden Gözü İle Can Gözü Geylani Hz 'den İkaz Ve Nasihatler Her cins kendi cinsi ve zevkiyle beraberdir Huzursuz İnsan Arif Olana Bir İşaret Yeter Manalar Ve Kavramlar Varlık Ve Mana İmansızlığın Ve Dinsizliğin Cinneti! Dünya Sağlıkda Sınıfta Kaldı! Anlama Kuvvetleri Ve Mertebelerini Tanımak Noksanlarımız ve Dualarımız Dert de Hak'dır Deva da Hak'dır! Maddi Ve Manevi Sebebler Krizi Fırsata Çevirmek Azgınlaşmak Ve İlahi İkaz İnsan Hakkında Alimlerin Görüşleri! Varlık alemi ve gayb alemi yaratılmıştır! Attığın Zaman Sen Atmadın Bakış, Görüş Ve Anlayış Düşünmek Ve İbret Almak İnsani Huy Ve Hayvani Huy Yetemanın Hakkını Verin! Evin Anahtarlarını Şempanzeler Kaparsa Mukaddes Bir Hayal İçinde Başka Hayaller Peşindeyiz Ruhun Garip Yolculuğu Nafakasının Azlığı Yüzünden Padişaha Kızan Köle Şeytan'ın Tahammülsüzlüğü Doğu Türkistan Ve Türkiye’nin Tavrı Kimse kimsenin ayıbını örtmüyor! Cennette bir hayal tablon olsun! Dine Olan Kin Lezzet Haline Gelirse! Mana Ve Surete Bakış Tesir Ve Eser Karmaşa Ve Hakikat Mecnun Ve Devesi Düşünmek ve İstidat Bakış Açısı “Kıssa, mesel” ve “maksad” Halkın Talepleri Ve Seçimin Sonucu Görünmeyeni Görmek! Uyanık Olmak! Abdestli Bürokrasimiz Ve Mağdur Vatandaş Kin Kardeşliği Ve Din Kardeşliği Gönül Ve Nefsin Farkı Olgunluğun yegâne sahibi 'Hak’tır ve insanın olgunlaşmasını ister! Kendi kendine kasd etmek! Ümmetin Asra İz Bırakan Lideri: Prof. Dr. Necmeddin Erbakan Eyüb'ün Tavukları Gönül belediyeciliği eylem adamı olmakla başlar! İman, ayırd etmek taraf tutmaktır.. Din ehlini kin ehlinden ayırt etmektir Hak Tabiatı İle Ten Tabiatının Görüşü İyi İle Kötü Huyların Savaşı Ateşin oğulları, suyun oğullarının düşmanıdır! Adı Hasan huyu da hasendi! ''Gönül'' Belediyeciliği Aslın neyse seni çeken odur! Bu Alem Tersine Çakılı Nal İzleriyle Doludur Hz. Mevlâna’nın Akıl Hakkındaki Görüşleri Yokluk yolunun yolcuları çok iyi bilirler ki ‘’Yol sevgiliden ibarettir’ Emanete hıyanet etmek! Teamül Ve Temayül Aday Adayların Evsaf ve Düşüncesi Maksadı Ve Meramı Anlamak Taban Hizmetkârı Belediye Başkanı Aranıyor Cins Oluş ve Cinsiyet İdeal bir belediye başkanı! Sabredenleri Müjdele! Gerçek Dostluk Yokluk Günlerindeki Dostluklardır Üstünlükler Ve Hallerin Değişmesi Hak'tandır İnananların İmtihanı Gözler Kör Olmaz Lakin Kalbler Kör Olur Yeni Dönem ve Gençlik Erozyonu Nice Elbiseler Gördüm İçinde İnsan Yok Ölümsüz eserler ve fikirler hakkın bakış ve görüşünden doğar Mazlumun kuruyan dudağına söyleyin gülsün! Ekmekle Gelişen Ve Büyüyen Hayat Ekmek İster Hak Ve Batıl’ın Mücadelesi İşte rahmetli Erbakan hocamızın unutulmayan ölümsüz sözleri! Vatandaşların Nüfus Ve Tapuda Yaşadığı Sorunlar Kalblerinde Maraz Olanlar İnsanların En Hayırlısı İnsanlara Faydalı Olandır Kendimizi Tamamıyla Dünya İşlerine Verdik Anlamlar Sebeplere Eğreti Olarak Verilmiştir Hak ölümsüzdür! Zorlaştırmayın Kolaylaştırın İman ayırd etmektir taraf tutmaktır! Yolun Yalancıları Ve Yabancıları İnsanı yücelt ki devlet yücelsin! Neseb Bağını Yeniden Kurmak Hakikatler, Bulunduğu İsmin ve Kalıbın Manasında Belediyelerin Kat Adaletsizliği Değişmekte Zorlanıyoruz İstikamet Şuuru Ve 2019 Seçimleri Davasının Ve Milletin Adamı Olmak Tevazunun Ve Eşitliğin İktidarı Hazımsızlık Çekenlere İnsanların En Hayırlısı İnsanlara En Faydalı Olandır Değişimin Zil Sesleri.. Uyarıyoruz! Yarının Molla Kasımları Hak Yolcusunun Varlıkla İşi Olmaz Milli Görüş Tabanlılar AK Parti’den Neden Tasfiye Edildiler İdeal Belediye Başkanı Sırdan Surete Her Şey Dürüst Olmakla Başlar Yahudi Padişah Ve Hilekar Veziri Bu gidişle Kripto FETÖCÜ’ler ancak mahşerde çözülür! İstikamet Ve Handikap Milletin Zaferi Timsah Gözyaşları Sahte Kahramanlar Hayal Kırıklığı Kanadı Kırık Kuş El İnsaf Nuri Hocam! Kim Miyiz.!İşte Gerçek Kimliğimiz