DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
Memiş OKUYUCU
Memiş OKUYUCU
Giriş Tarihi : 16-10-2023 17:18

Eğitim ve Maneviyat

Türkiye’nin ve dünyanın mevcut eğitim sistemlerini, iki kanatlı hale getirip kendi potansiyellerini orta koyabilecek metodik çabalar her zaman ilgi görmekte.

Doktora çalışmaları için bulunduğu Kanada’da sancı haline getirdiği medeniyet paradigmasına yol açma çabaları bu çalışmanın teorik temelleri geliştirmesini sağlamış.

Bahreynli yazar Zehra Ez- Zire’nin Eğitim ve Maneviyat isimli çalışmasından söz ediyorum.

Elbette sancısı derinden duyulan şeylerin doğumu gerçekleştirilebilir!. Kendi kök ve medeniyetinin insiyaklarıyla/iç çabalarıyla harekete geçmiş yazarımız. Önce mevcut eğitim sistemini felsefi ve ilmi usüllerle analitik bir zihinle anlama ve anlamlandırmalara tabi tutmuş. Özellikle eğitim sahasında egemen iki görüş olan pozitivist paradigmayı ve yorumcu/inşacı paradigmayı detaylı şekilde tahlil etmiş. Tespit ve teşhislerini kendi medeniyet penceresinden de değerlerle mukayeseli bir şekilde ortaya koymuş. Yaşadığı diyalektik sancılar, zihin ve yol açıcı bir çalışmanın ortaya çıkmasını sağlamış. Eserde belirlenen bazı görüşler,  günümüzde gerçek anlamda yol gösterici niteliğe büründürülmüş. Eğitimin esasları pek çok yönü ile ele alınıp inceltilerek idraklere çıkış pencereleri açılmış. İnsanlığın geleceğine açılan eğitim pencerelerinden kuvvetli bir umut ışığı yakılmış. Eğitimin araçsallaştırıldığı, insanın ve ailenin tarihindeki en büyük bunalımının yaşatıldığı bir çağda bu çalışmalar gerçek anlamda nefes aldırıcı nitelikte. Hakikate pencere açabilmek için insanın iki kanadının birden harekete geçirilmesi demek bu durum.

Eğitim konusunda dominant gerçekliği savunan pozitivist paradigmanın ve pek çok gerçeklik olabileceğini öne süren yorumcu paradigmanın ortak bir noktası var. O da insanı ve hayatını bu dünya ile sınırlı tutmaları. Bu dünya ile sınırlı bir insana yüklenen anlam çehre ve muhteva olarak farklılaşarak, cılız bir iradeye büründürülmekte.  Böyle bir insan tanımın en özet noktası, bütün kaynakları tüketmeye yönelen bir insan tasavvurunu esas almasında yatmakta. Bizim insan tasavvurumuzda ve eğitim paradigmamızda insan sorumluluk ve iradesiyle birlikte bir tercihe muhataptır. Yani insan iradesinin yanında ihtiyarı ile kendisini yükselten bir değer kazanmakta. Bu tercihin temelinde insanın faniliği ve ahiret bilinci yatar.

Tevhit teklik ve birlik, diyalektik ise zıt fikirlerin bulunduğu bir çatışma alanını anlatır.  Biz Müslümanlar olarak ölçülerimizin esası hayatın bugününü içine alan, ahiret hayatını hatırlamalarımızın parçası haline getirecek bir çerçeveye dayanmakta. Bu dünya da maddi ve manevi sahip olduğumuz her şeyi lütuf/Latif çerçevesine dayanır. Bu dünya hayatı, maksatlı bir yolculuk ve ürün, eser ve yaşayışa dayalı çabaları içine alan ‘’ekin tarlası’’ mahiyetindedir. 

Bugün için yeryüzündeki eğitim kurumları insanı sadece akıl sahibi varlıklara indirgemiş durumda. Bu nedenle aklî yetenekleri gelişmiş ama manevi yönden zayıf ve kifayetsiz insanlar yetiştirmekteler. Buradaki asıl mesele insandaki manevi yön ihmal edildiği için öğrenciler iç benlikleriyle manevi bağ kuramamaktadırlar. Temel eğitim meselemiz bu iki alanla birlikte bir bütünlük oluşturamamaktan muzdariptir.

Bu bağlantısızlığı bir çeşit beden ile zihin arasında bağ kuramamak olarak da anlayabiliriz.

Maneviyat derindeki bir iç idrak iken, dini ritüeller bunun bir tezahürüdür. İlahi emirlere uygun ibadetlerini yerine getirmek günümüz kadınlarına ve erkeklerine toplum içinde kendi kurallarına göre yaşayabilmesi için gerekli araçları sağlar. Bu anlamdaki kadındaki maneviyat onur, güç, şefkat ve nezaket; erkekteki maneviyat ise vakar ve ahlak ile eş değer görülebilir.

 

Maneviyat insanın içinde yaptığı bir yolculuktur. İçte, sessiz ve sezgilerinden ilhama dayalıdır. Maneviyat yanında bir kadın için mahremiyet barındırır. Mahremiyet kadının ve erkeğin meselesine kendi içinde çözüm üretmesidir. Birey, kadın olsun erkek olsun meselesini ifşa etmez. Psikoterapist ya da başka birinden yardım alarak değil çözümünü kendisi üretendir. Bireyleşme bizim kişilik inşa sürecimizin en önemli temelidir. Derdini Allah’a açandır. Ondan yardım dileyen. Fert Allah’tan ister. Allah’a yakarır ve dua eder. Yalınızca ondan niyaz eder.

Eğitimimizde bilgi(ilim) ve eylem (amel) uyumluluk ister. Bir senkronizasyon gerekir. Bu da ‘’binanın tuğlaları’’ mesabesinde empati kurdurabilecek fikriyat inşa etmekle mümkün olabilir. Bunun için de iyilik, yardım ve dayanışma duygusunu birlikte inşa etmek gerekir. Cemiyetini ve insanlığı iç dünyasında duyduracak bir duygu olmalı.

Bunun için öğrenciye önce empatiyi sonra da ‘’ötekine’’ kendini iyi hissettirecek bir dili benimsetmeli. Stuart Mill empatiyi, ‘’kişinin kendinden farklı bir zihni anlama ve diğerlerinin hislerine dalabilme becerisi’’ olarak tarif eder.

 

NELER SÖYLENDİ?
@
Memiş OKUYUCU

Memiş OKUYUCU

DİĞER YAZILARI Türkçe Tartışmak Türkçeyi Tartışmak Ölümünün 50. Yılında muallim mahir iz Ölümünün 50. Yılında muallim mahir iz Eğitimde Üç Zarf ve Empatik Bir Müzakere Yeni Müfredat Taslağı Nasıl Bir Model Sunuyor? Maarif Muhiti, Eğitim Modeli Maarifin Türkçesi Millî Eğitim Şûrası Üzerine Hârezmî Eğitim Modeli Ankara’da Bir Eğitim ‘Ada’sı Bir Fikir Adamı Ali Fuad Başgil Türkiye'de Şehirli Dindarlık Doğunun Yedinci Adami: Mehmet S. Aydin Istiklal Marşi Ve Akif’in Öğretmenliği Türkiye’de Bir Üniversiteye Rektör Olmak Eskimeyen Zaman Efendisi: Ali Fuad Başgil Tarihe İz : Muallim Mahir İz Eskimeyen Zaman Efendisi: Ali Fuad Başgil Kalpten Gelen Bir Söz Maarif Televizyonu Muallim Bir Maarif Adami Olarak Mustafa Öcal Boğazköprü’de Yanaşık Düzen Ya Da Bir Fasl-I Cenaze Tıp Dili Bizim Neyimiz Olur? Eğitimin Ele Alinacak Yani Dünyanin Sahili Selameti: Kalkınmış Türkiye Evvel Giden Ahbaba Selam Olsun Üniversiteler Türkiye’ye Ne Zaman Yetişir? Vakar Abidemiz: Ayasofya Camii Türkiye’nin Temel Eğitim Meselesi: Meslekî Eğitim Geleceğin Meslekî Eğitimi: Büyük Türkiye Meslekî Eğitim Üniversitesi Mütehassis Olmayan ‘Eğitim Uzmani’ Olur Mu? Kıran Günlerinde Meşk Ve İçe Yolculuğumuz Yeni Bir Sistem Ve ‘Yenilmişlerin’ Düzeni Bir Dönüştürme Projesi: Köy Enstitüleri – 2 Bir Dönüştürme Projesi Köy Enstitüleri Ederini Tüketen Düzen Ve Biz Akif’in Türkiyesi, Türkiye’nin Akif’i Yüzümüzü Ak Edecek Bir Söz Üreten Nesil Çağı Yönetir Kalbinin Dili Olmayan Şair: Akif Münevver Ya Da Çınlayan Nağme Olmak Tuba Ağaci, Bambu Ağaci Tarihin Inkilap Etmesi Geleceğin Dünyasi Gelişler Ve Geri Gidişler Hak Temelli Bir Reforma Doğru Söylesem Tesiri Yok, Sussam… Maarif reformu neden şart? Yazmak Ve Yazarak Yaşamak İlim iktidarı, memleketin imarıdır! Maarifin ahlâkı var mı? Maarifin örfü yok Orff’u var! Eğitimde Dezavantajlı Gruplar Ve Maarifin Adaleti Dört çeker, ne kadar çeker! O şehre varmaz isek! Durduramayacaksınız! Türkiye’nin Yurt dışı Öğrenci Perspektifi FETÖ’nün Eğitim Boyutu Maarifimize Çankırı Modeli Utangaç Sunumlu ‘Zoraki Ve İstendik’ İnsan Maarif nedir? Seçimin galibi: eğitim sistemidir! Eğitimi Terbiye Etmek Ecnebi memleketlere öğrenci gönderme meselemiz!
KÖŞE YAZARLARI TÜMÜ
NAMAZ VAKİTLERİ
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
BURÇ YORUMLARI
  • KOÇ
    Koç Burcu
  • BOĞA
    Boğa Burcu
  • İKİZLER
    İkizler Burcu
  • YENGEÇ
    Yengeç Burcu
  • ASLAN
    Aslan Burcu
  • BAŞAK
    Başak Burcu
  • TERAZİ
    Terazi Burcu
  • AKREP
    Akrep Burcu
  • YAY
    Yay Burcu
  • OĞLAK
    Oğlak Burcu
  • KOVA
    Kova Burcu
  • BALIK
    Balık Burcu
ANKET OYLAMA TÜMÜ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA